Temat: CZUJĘ SIĘ NIEZRĘCZNIE – rozwijanie umiejętności społecznych oraz umiejętności poszukiwania i radzenia sobie z rozwiązywaniem problemów wynikających
z sytuacji niezręcznych. z wykorzystaniem narzędzi TIK.
Cele ogólne :
Rozpoznawanie i nazywanie stanów emocjonalnych podczas występowania niezręcznych sytuacji. Życiowych.
Rozwijanie umiejętności społecznych.
Wdrażanie do przyjmowania postawy i zachowań adekwatnych w sytuacjach rozwiazywania problemów sytuacji niezręcznych i niestandardowych.
Cele operacyjne:
Uczeń potrafi wykorzystywać narzędzia multimedialne podczas swojej pracy.
Uczeń dopasowuje nazwy emocji do danej sytuacji społecznej.
Uczeń dobiera skojarzenia do terminu: niezręczna sytuacja społeczna. Podaje również własne określenia dla danego terminu- tworzy mapę myśli.
Środki dydaktyczne: laptop, program Paint, kartki z nazwami emocji, projekcja krótkich filmów edukacyjnych z cyklu „Uniwersytet Dzieci.”, kolorowe obręcze.
Część wstępna:
Nauczyciel zadaje pytanie uczniowi dotyczące dzisiejszego nastroju. Pyta o przebieg wydarzeń podczas weekendu. Sposób spędzania czasu wolnego. Określenie rodzaju wypoczynku: bierny czy czynny. Uczeń określając swój nastrój wybiera obręcz w odpowiednim kolorze.
(Zielony – bardzo dobry humor, żółty – średni nastrój, czerwony – bardzo złe samopoczucie). Niezręczna sytuacja.
Uczeń w programie Paint tworzy mapę myśli, zapisują na niej skojarzenia związane
z niezręczną sytuacją społeczną. Nauczyciel wyjaśnia znaczenie terminu niezręczna sytuacja życiowa. Pyta o doświadczenia chłopca związane z codziennymi sytuacjami życiowymi.
Część zasadnicza:
Nauczyciel opowiada uczniowi 3 różne sytuacje społeczne. Zadaniem ucznia jest wskazanie w opisanych sytuacjach elementów trudnych i niekomfortowych.
Sytuacje społeczne:
Wychowawca klasy 7 b prosi Cię i Twojego kolegę, żebyście podczas zajęć z wychowawcą ogłosili informację, że w szkole prowadzona jest zbiórka karmy dla zwierząt z lokalnego schroniska dla zwierząt.
Poszedłeś do sklepu po zakupy spożywcze, z którymi udałeś się do kasy, ale kiedy przyszedł moment zapłaty zorientowałeś się, że nie masz przy sobie portfela.
Podczas występów w szkolnej akademii okazjonalnej zapominasz tekstu wiersza, który miałeś recytować.
Emocje. Spośród napisanych na kartkach nazw emocji uczeń wybiera takie, które najlepiej pasują do wyżej wymienionych sytuacji. Przykładowe nazwy emocji: zadowolenie, strach, lęk, żal, wstyd, zakłopotanie, smutek, poczucie winy, wstyd, strach, stres, złość, gniew, radość, rozgoryczenie, zażenowanie.
Jak powinienem się zachować? Uczeń wspólnie z nauczycielem szuka sposobów rozwiązania przedstawionych niezręcznych sytuacji społecznych.
Uczeń waz z nauczycielem ogląda filmy edukacyjne dotyczące różnych stanów emocjonalnych różnych sytuacjach życiowych.
Część końcowa.
Podsumowanie zajęć- wnioski.
Wspólne gry i zabawy dydaktyczne- gra w statki, memory, Piotruś- ulubione gry ucznia, pozwalające na relaks i wyciszenie, pozwalające na uczucie radości i zwycięstwa.