Temat: CZUJĘ SIĘ NIEZRĘCZNIE – rozwijanie umiejętności społecznych oraz umiejętności poszukiwania i radzenia sobie z rozwiązywaniem problemów wynikających

z sytuacji niezręcznych. z wykorzystaniem narzędzi TIK.

 Cele ogólne :

Rozpoznawanie i nazywanie stanów emocjonalnych podczas występowania niezręcznych sytuacji. Życiowych.

Rozwijanie umiejętności społecznych.

Wdrażanie do przyjmowania postawy i zachowań adekwatnych w sytuacjach rozwiazywania problemów sytuacji niezręcznych i niestandardowych.

Cele operacyjne:

Uczeń potrafi  wykorzystywać narzędzia multimedialne podczas swojej pracy.

Uczeń dopasowuje nazwy emocji do danej sytuacji społecznej.

Uczeń dobiera skojarzenia do terminu: niezręczna sytuacja społeczna. Podaje również własne określenia dla danego terminu- tworzy mapę myśli.

 

Środki dydaktyczne: laptop, program Paint, kartki z nazwami emocji, projekcja krótkich filmów edukacyjnych z cyklu „Uniwersytet Dzieci.”, kolorowe obręcze.

Część wstępna:

Nauczyciel zadaje pytanie uczniowi dotyczące dzisiejszego nastroju. Pyta o przebieg wydarzeń podczas weekendu. Sposób spędzania czasu wolnego. Określenie rodzaju wypoczynku: bierny czy czynny. Uczeń określając swój nastrój wybiera obręcz w odpowiednim kolorze.

(Zielony – bardzo dobry humor, żółty – średni nastrój, czerwony – bardzo złe samopoczucie). Niezręczna sytuacja.

Uczeń w programie Paint tworzy mapę myśli, zapisują na niej skojarzenia związane

z niezręczną sytuacją społeczną. Nauczyciel wyjaśnia znaczenie terminu niezręczna sytuacja życiowa. Pyta o doświadczenia chłopca związane z codziennymi sytuacjami życiowymi.

 

Część zasadnicza:

Nauczyciel opowiada uczniowi 3 różne sytuacje społeczne. Zadaniem ucznia jest wskazanie w opisanych sytuacjach elementów trudnych i niekomfortowych.

 

Sytuacje społeczne: 

Wychowawca klasy 7 b prosi Cię i Twojego kolegę, żebyście podczas zajęć z wychowawcą ogłosili informację, że w szkole prowadzona jest zbiórka karmy dla zwierząt z lokalnego schroniska dla zwierząt.

Poszedłeś do sklepu po zakupy spożywcze, z którymi udałeś się do kasy, ale kiedy przyszedł moment  zapłaty zorientowałeś się, że nie masz przy sobie portfela.

Podczas występów w szkolnej akademii okazjonalnej zapominasz tekstu wiersza, który miałeś recytować.

 

Emocje. Spośród napisanych na kartkach nazw emocji uczeń wybiera  takie, które najlepiej pasują do wyżej wymienionych sytuacji.  Przykładowe nazwy emocji: zadowolenie, strach, lęk, żal, wstyd, zakłopotanie, smutek, poczucie winy, wstyd, strach, stres, złość, gniew, radość, rozgoryczenie, zażenowanie.

 Jak powinienem się zachować? Uczeń wspólnie z nauczycielem szuka sposobów rozwiązania przedstawionych niezręcznych sytuacji społecznych.

Uczeń waz z nauczycielem ogląda filmy edukacyjne dotyczące różnych stanów emocjonalnych różnych sytuacjach życiowych.

Część końcowa.

 

Podsumowanie zajęć- wnioski.

Wspólne gry i zabawy dydaktyczne- gra w statki, memory, Piotruś- ulubione gry ucznia, pozwalające na relaks i wyciszenie,   pozwalające na uczucie radości i zwycięstwa.