SCENARIUSZ ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH
Temat zajęć: Ćwiczenie wymowy głoski „r” z wykorzystaniem programu Logopedia Pro
i aktywnej tablicy.
Cele zajęć:
· Cel główny: Doskonalenie wymowy głoski r.
· Cele szczegółowe:
1) Rozwijanie umiejętności słuchowego rozróżniania głoski r w różnych pozycjach w wyrazie.
2) Ćwiczenie narządów mowy potrzebnych do prawidłowej artykulacji głoski r.
3) Wzbogacenie słownictwa oraz rozumienie znaczenia wyrazów zawierających głoskę r.
Metody pracy:
1) Metoda ćwiczeń praktycznych.
2) Metoda multimedialna (praca z programem Logopedia Pro).
3) Zabawa logopedyczna.
Środki dydaktyczne:
1) Aktywna tablica z dostępem do internetu.
2) Program Logopedia Pro.
3) Lusterko logopedyczne.
4) Karty obrazkowe.
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie:
· Przywitanie dzieci i krótkie przypomnienie, dlaczego ważna jest poprawna wymowa głoski r.
· Zaprezentowanie celu zajęć i zaproszenie dzieci do wspólnej zabawy.
2. Rozgrzewka logopedyczna:
· Ćwiczenia narządów mowy, takie jak:
- przesuwanie języka po podniebieniu,
- kląskanie językiem,
- oblizywanie ust dookoła.
3. Prezentacja programu Logopedia Pro:
· Ćwiczenia słuchowe: Dzieci słuchają nagrań wyrazów zawierających głoskę r w różnych pozycjach. Zadaniem dzieci jest wskazanie, gdzie znajduje się głoska r w danym wyrazie.
· Ćwiczenia artykulacyjne: Dzieci powtarzają słowa wyświetlane na aktywnej tablicy, a następnie starają się wypowiedzieć je prawidłowo, koncentrując się na poprawnej wymowie głoski r.
· Ćwiczenia multimedialne: Program Logopedia Pro wyświetla obrazki z wyrazami zawierającymi głoskę r. Dzieci nazywają przedmioty i starają się prawidłowo artykułować głoskę.
5. Zabawa logopedyczna:
· Gra „Znajdź słowo”: Na aktywnej tablicy wyświetlone są obrazki przedstawiające różne przedmioty. Dzieci muszą znaleźć i nazwać te, które mają w nazwie głoskę r.
· Gra „Rymowanki”: Dzieci wspólnie układają rymowanki z wyrazami zawierającymi głoskę r. Program Logopedia Pro może dostarczyć inspiracji lub gotowych rymowanek.
6. Podsumowanie zajęć:
· Podziękowanie dzieciom za udział w zajęciach i omówienie, co udało się dzisiaj osiągnąć.
· Zadanie domowe: Ćwiczenie wymowy głoski r przed lustrem, korzystając z wyrazów i ćwiczeń z dzisiejszych zajęć.
Zakończenie:
· Pożegnanie i przypomnienie o codziennych ćwiczeniach logopedycznych.