Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z zespołem Aspergera
z wykorzystaniem narzędzi TIK
Temat: Gry, zabawy i ćwiczenia rozwijające pamięć, spostrzegawczość i koncentrację.
Rodzaj zajęć: Zajęcia rewalidacyjne
Czas trwania: 60 minut
Klasa: VIII
Cel główny:
- usprawnianie funkcji mózgu m.in.: pamięci, koncentracji, spostrzegawczości,
- aktywizowanie ucznia, usprawnianie wszechstronnego rozwoju.
Cele szczegółowe:
- poprawa koncentracji uwagi,
- usprawnianie percepcji wzrokowej,
- rozwijanie wyobraźni,
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,
- integracja półkul mózgowych,
- doskonalenie umiejętności przestrzegania obowiązujących zasad,
- wzrost motywacji do nauki.
Metody i techniki kształcenia:
-podająca: objaśnienie zadań,
- praktycznego działania,
- aktywizujące,
- problemowe – gry i zabawy dydaktyczne.
Forma:
- praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
- laptop, aktywna tablica wraz z pisakiem, platformy i strony internetowe.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie, czynności organizacyjne, zapoznanie z celami zajęć.
2. Gra “Znajdź różnice” - Gra wyświetlana jest na tablicy interaktywnej (platforma edukacyjna dla dzieci). Uczeń dokładnie przygląda się dwóm, z pozoru takim samym obrazkom. Jego zadaniem jest znalezienie różnic pomiędzy obrazkami. Po znalezieniu wszystkich niezgodności nauczyciel wybiera kolejną ilustrację.
3. Gra “Segregowanie przedmiotów” - gra wyświetlana jest na tablicy interaktywnej (platforma edukacyjna buliba.pl). Zadaniem ucznia jest posegregowanie przedmiotów z rozsypanki według różnych kategorii (np. według kolorów, przeznaczenia, materiałów z jakich są zrobione czy też wspólnych cech). Uczeń wybiera i przesuwa przedmioty. Po ukończeniu gry nauczyciel wybiera następną.
4. Gra “Memory” - gra wyświetlana jest na tablicy interaktywnej (platforma edukacyjna matzoo.pl). Do wyboru mamy 5 poziomów trudności, różniące się liczbą elementów. Celem gry jest odkrycie par obrazków. Uczeń po kolei odwraca kwadraty klikając palcem i zapamiętuje jaki symbol się pod nim ukrywa, kiedy znajdzie 2 takie same obrazki zostają one odsłonięte. Gra kończy się, kiedy zostaną odkryte wszystkie karty. Nauczyciel zwiększa poziom trudności i odmierza czas trwania gry
5. Puzzle online - nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej puzzle (platforma puzzlefactory.pl) , uczeń odkrywa poszczególne elementy i układa je w jedną całość.
6. Mandala - wyświetlenie na tablicy interaktywnej mandali wybranej przez ucznia i kolorowanie przez niego przy relaksującej muzyce.
8. Podsumowanie zajęć - pochwała ucznia za wykonane zadania. Poproszenie ucznia, aby opowiedział, które ćwiczenie najbardziej mu się podobało oraz które było najtrudniejsze.
9. Pożegnanie ucznia.