Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z zespołem Aspergera
z wykorzystaniem narzędzi TIK
Temat: Moje emocje. Rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych.
Rodzaj zajęć: zajęcia rewalidacyjne
Czas trwania: 60 minut
Klasa: VIII
Cel główny:
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania poszczególnych uczuć i emocji,
- wspomaganie rozwoju emocjonalnego, społecznego oraz modelowanie pozytywnych postaw społecznych.
Cele szczegółowe:
- poprawnie rozpoznawanie i nazywanie emocji,
- podawanie przykładowych strategii rozwiązywania problemów i umiejętność uzasadnienia swoich wyborów,
- umiejętność wskazania emocji, jakie towarzyszyły mu w trakcie zajęć, rozwijanie werbalnego i pozawerbalnego wyrażania uczuć,
- motywowanie ucznia do samodzielnej pracy i doprowadzenia zadań do końca.
Metody i techniki kształcenia:
-podająca: objaśnienie zadań,
- praktycznego działania,
- aktywizujące,
- problemowe – gry i zabawy dydaktyczne.
Forma:
- praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
- laptop, aktywna tablica wraz z pisakiem, platformy i strony internetowe.
Przebieg zajęć:
1. Przygotowanie do zajęć - pogadanka wstępna na temat przeżywanych przez ludzi emocji.
2. Termometr nastroju – uczeń na tablicy interaktywnej rysuje termometr, na którym zaznacza swój dzisiejszy nastrój. Jeśli ma ochotę może powiedzieć, dlaczego znajduje się w takim nastroju.
3. Ćwiczenia wprowadzające - rozpoznawanie uczuć, zadania dostępne w aplikacji quizlet, wyświetlane na tablicy interaktywnej. Tworzenie przykładowych historyjek do przedstawionych stanów emocjonalnych.
4. Pokaż uczucie - uczeń samodzielnie próbuje pokazać mimiką twarzy emocje.
5. Rozmowa - które uczucia są pozytywne, które negatywne, a które neutralne?
6. Ćwiczenia polegające na dokończeniu zdań poprzez wybranie odpowiedniej emocji - zadanie wyświetlane na tablicy interaktywnej (wordwall.net). Uczeń dopasowuje emocji do poszczególnych sytuacji.
7. Podsumowanie zajęć - uczeń rysuje na tablicy interaktywnej buźkę, która wyraża jego aktualny nastrój oraz pokazuje przy użyciu mimiki twarzy towarzyszące mu emocje. Nauczyciel prosi, aby uczeń dokończył zdanie: „Na dzisiejszych zajęciach podobało mi się….”.
8. Pożegnanie ucznia.