J. polski IV A

Temat: Czytaj! Czytasz? Czytam.  O różnych wypowiedziach  i  intencjach mówiącego.

Cele:
 - znam rodzaje zdań ze względu na cel wypowiedzi (oznajmujące, rozkazujące, pytające, wykrzyknikowe),
- znam zasady stosowania znaków interpunkcyjnych,
 - potrafię rozpoznać i nazwać typy zdań ze względu na cel wypowiedzi
(szczególnie rozróżniać zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące od wykrzyknikowych),
- posługuję się tymi zdaniami w konkretnych sytuacjach komunikacyjnych,
- stosuję odpowiednie znaki interpunkcyjne (kropka, znak zapytania, wykrzyknik).

 

Kiedy mówimy, mamy różne intencje. Czasami chcemy przekazać komuś informację, innym razem pytamy o coś, a kiedy indziej chcemy kogoś skłonić do zrobienia czegoś. Pomagają nam w tym odpowiednie słowa oraz intonacja.

 

Rodzaje wypowiedzeń

W zależności od celu wypowiedzi rozróżniamy trzy rodzaje wypowiedzeń (zdań i równoważników zdań):

  • oznajmujące – kiedy kogoś o czymś informujemy, np.
    Pan Hilary zgubił okulary.
  • rozkazujące – kiedy rozkazujemy komuś, prosimy o coś, np.
    Niech pani kałuże omija.
  • pytające – kiedy pytamy o coś lub o kogoś, np.
    A nie pokazałem języka?

 

By utrwalić wiadomości obejrzyjcie krótki filmik, korzystając z linku:

https://www.youtube.com/watch?v=gT13mvMGZBY

 

Polecenie 1

Korzystając z linku wykonaj ćwiczenia 5 i 6

 

https://epodreczniki.pl/a/czytaj-czytasz-czytam/D7yySwC4S

 

Zapamiętajcie!

Jeżeli chcemy wyrazić silne emocje, każe wypowiedzenie możemy zakończyć wykrzyknikiem. Nazywamy je wtedy wykrzyknikowym.

Przykłady:

 - Co takiego ?! – wypowiedzenie pytające wykrzyknikowe

 - Natychmiast przestańcie! – wypowiedzenie rozkazujące wykrzyknikowe

 - Złamał rękę  - wypowiedzenie oznajmujące wykrzyknikowe

 

 

 

Polecenie 2

Wykorzystując poniższe czasowniki, ułóż określone zdania. Zapisz je  w zeszycie.

 

pomyśleć – zdanie rozkazujące, zdanie pytające wykrzyknikowe, zdanie oznajmujące;

 

zdać – zdanie pytające, zdanie rozkazujące, zdanie oznajmujące wykrzyknikowe;

 

 

uciec – zdanie rozkazujące wykrzyknikowe, zdanie oznajmujące, zdanie pytając

 

.

Polecenie 3

 

Zaznacz w dialogu wypowiedzenia: oznajmujące – kolorem zielonym, pytające – niebieskim, rozkazujące –czerwonym. Przepisz lub wklej do zeszytu.

 

W poniedziałek wróciłem do domu smutny i przygnębiony.

–Julek, co się stało? – krzyknęła mama w progu.

–A... nic – odburknąłem. – Jest tata?

–Czy ty naprawdę nie możesz mi powiedzieć, o co chodzi? Musi to być za każdym razem tata? – mamie było najwyraźniej smutno. – Nie, taty nie ma w domu. Znowu coś przeskrobałeś?

– Nie, wcale! – zawołałem, siląc się na nieco bardziej radosny ton. – Mamo, proszę, daj mi dziś szybko obiad.

Muszę zaraz lecieć do Łukasza, mamy sprawy do obgadania.

– Do Łukasza, do Łukasza... – mama była niezadowolona. – Wiesz co? Mam pomysł. Razem odgrzejemy obiad dla ciebie, dobrze?

To oznaczało tylko jedno: mama będzie mnie wypytywać. A ja nie chcę być wypytywany. Co tu robić?

– Mamo, czy możesz coś dla mnie zrobić? – próbowałem się złapać ostatniej deski ratunku.

– Tak, synku? – mama naprawdę mi wierzyła.

– Obiecaj mi, że nie będziesz mnie pytać o nic. Powiem ci, jak tylko będę mógł.

– Nic z tego nie rozumiem – odparła mama. I teraz to ona była smutna.

 

Polecenie  4

Ułóż dialog pt. „Mój przyjaciel i ja na bezludnej wyspie”, w którym zastosujesz jak najwięcej różnych typów zdań. Zapisz go w zeszycie.

 

Polecenie 5
Wykonajcie zadania wykorzystując podane linki. Nie zapisujcie w  zeszycie.

https://learningapps.org/9465875 

https://learningapps.org/1728337

https://learningapps.org/3234294

Jolanta Nowak