" Pani Twardowska" Adam Mickiewicz

Temat: Czartowskie moce i niemoce w balladzie Adama Mickiewicza „ Pani Twardowska”.

2x45 minut

 

Cele lekcji:

- omówię elementy  świata przedstawionego ballady;

- przedstawię przebieg zdarzeń;

- scharakteryzuję bohaterów i wyrażę o nich opinię;

- dowiem się, co to jest archaizm;

- utrwalę wiadomości o synonimach;

- wyciągnę wnioski z wydarzeń;

- zbuduję argument;

 

Drodzy Uczniowie, ostatnio czytaliśmy legendy.  Waszym zadaniem domowym  było zapoznać się z treścią utworu pt. „ Pan Twardowski”.

 

Poniżej znajdziecie plan wydarzeń, sprawdźcie, czy Wasz przygotowany w domu , zawiera wszystkie ważne wydarzenia. Jeżeli nie, uzupełnijcie swój plan.

 

 

Plan wydarzeń legendy „ Pan Twardowski”

  1.      Miłość Jana Twardowskiego do książek, magii i alchemii.
  2.      Powzięcie decyzji o przywołaniu diabła.
  3.      Pojawienie się diabła.
  4.      Rozmowa Twardowskiego z diabłem i ustalenie warunków współpracy.
  5.      Podpisanie cyrografu i dodanie przez Twardowskiego zapisu o zabraniu jego duszy tylko z Rzymu.
  6.      Stworzenie koguta i rozpoczęcie podróży po Rzeczypospolitej.
  7.      Niesienie pomocy ludziom i zwierzętom.
  8.      Pomoc królowi Zygmuntowi Augustowi.
  9.      Złość diabła i wymyślenie podstępu.
  10.      Zwabienie Twardowskiego do karczmy „ Rzym”.
  11.      Próba zabrania Twardowskiego do piekła.
  12.      Modlitwa czarnoksiężnika.
  13.      Ucieczka diabła.
  14.      Pan Twardowski na księżycu.

Jeżeli uważnie czytaliście legendę, na pewno nie uszła Waszej uwadze opinia diabła na temat ludzi:

 

Dusze ludzkie krnąbrne, chciwe, złe, a szlachcic wykorzysta magię do niecnych celów”.

 

Polecenie 1

Napisz, czy ta opinia sprawdziła się w przypadku bohatera poznanej legendy. Jaki okazał się być Jan Twardowski. Twoja wypowiedź powinna liczyć minimum 5 zdań.

 

Dzisiaj poznacie nieco inną wersję tej historii. Dodatkową trudnością będzie to, że dzieje Twardowskiego będą miały formę wierszowaną. Przed Wami tekst BALLADY - piękny, zabawny, ale - dla wielu młodych czytelników - także trudny.  Jednym z powodów takiego stanu rzeczy jest język opowieści. Zawiera on słowa, których dziś już się nie używa.

Nazywamy je  ARCHAIZMAMI. 

 

 

Polecenie 2

Zapisz w zeszycie: 

 

ARCHAIZM - słowo, które wyszło z użycia lub zmieniło swoje znaczenie (dawne, przestarzałe) 

 

Tekst ballady Adama Mickiewicza znajdziecie w Waszym pomarańczowym podręczniku na str. 199 – 203. Przeczytajcie go uważnie. Wszystkie archaizmy oznaczone są niebieską gwiazdką i wyjaśnione z prawej strony.

 Polecenie 3

Zapoznaj się z treścią ballady.  Poniżej znajdziesz link do wersji filmowej ( film animowany), który ułatwi Ci zrozumienie treści ballady „ Pani Twardowska”.  Obejrzyj uważnie.

https://www.youtube.com/watch?v=HnM2hv7BFsE

 

Sprawdźmy, jak poradziliście sobie z archaicznym językiem.

Polecenie 3

Skopiujcie poniższy link i wykonajcie ćwiczenie.  Na końcu wykonajcie zdjęcie i zapiszcie w komputerze.

https://wordwall.net/pl/resource/1034008/polski/pani-twardowska-trudne-s%c5%82owa

Przed Wami kolejne wyzwanie. Sprawdzimy, jak wiele udało Wam się zapamiętać z treści ballady.

Polecenie 4

Dopasujcie pytania do odpowiedzi. Zadanie robicie do momentu, kiedy poprawnie dopasujecie wszystkie pytania.  Na końcu zróbcie zdjęcie
i zapiszcie je sobie w komputerze.

Skopiujcie link i do dzieła.

https://wordwall.net/pl/resource/1316003/polski/pani-twardowska

 

 

Przyszedł czas na uporządkowanie wydarzeń. Poniżej znajdziecie plan wydarzeń. Niestety, ktoś złośliwy nieco go pomieszał. Może Twardowski,
a może Mefistofeles
J

 

Polecenie 5

Ponumeruj wydarzenia tak, by zostały ułożone w kolejności chronologicznej.

Udowodnij, że punkty planu mają formę zdań i podkreśl orzeczenia ( osobowe formy czasownika).

 

Było tak...

 

Diabeł aresztuje szlachcica.

 

Twardowski przypomina warunki umowy.

 

Twardowski bawi sie w karczmie.

 

W kielichu wódki pojawia się diabeł.

 

Szlachcic wpada na genialny pomysł, by uniknąć piekła.

 

 

Mefistofeles wita Twardowskiego i przedstawia się zebranym.

 

Diabeł spełnia pierwszy rozkaz.

 

Twardowski  nakazuje Mefistofelesowi wykapać się w wodzie święconej.

 

Diablik ucieka przed panią Twardowską przez dziurkę od klucza.

 

Szlachcic dokucza gościom.

 

 

 

Na pewno wiecie, że miejscem akcji ballady „ Pani Twardowska” Adama Mickiewicza jest karczma, o czym informuje nas pierwsza zwrotka

 

„ Jedzą, piją, lulki palą,

Tańce, hulanka, swawola;

Ledwie karczmy nie rozwalą;

Cha cha, chi chi, hejza, hola!”

 

Karczma była miejscem rozrywki dla całej wsi, w którym zbierano się na tańce, ale i na długie pogawędki. Ze względu na potencjalnych klientów, budowano je najczęściej przy drogach, rzekach.

 

 

Polecenie 6

Przepisz do zeszytu i zapamiętaj!

Synonimy słowa KARCZMA- gospoda, zajazd, tawerna, oberża, ( dzisiaj: bar, pub, restauracja)

 

 

 

Tak mógł wyglądać Twardowski.

 

A jaki jest Twardowski z ballady Adama Mickiewicza?

 

Przyjrzyj się teraz zachowaniu Twardowskiego w karczmie. Obserwujemy, jak zaczepia kolejne osoby. O czym świadczy  jego zachowanie?

 

a.wobec żołnierza -  śwista szablą, straszy;

b.wobec patrona z trybunału - proponuje pieniądze, otumania;

c. wobec szewca - pstryka w nos, ośmiesza.

 

 

 

Polecenie 7

Uzupełnij wnioski i przepisz je do zeszytu.

 

Wnioski:

Twardowski czuje się w karczmie (jak?).................................................

Pozwala sobie na niestosowne zachowania wobec gości, co świadczy o tym, że ................................................................................................

 

 

Pojawienie się diabła nieco przestraszyło pewnego siebie do tej pory szlachcica. Miał zamiar uciec, ale widząc, że mu się to nie uda, postanowił przechytrzyć diabła.

 

Polecenie 8

Odpowiedz na pytania:

Uwaga! Odpowiedzi na pytania 2 i 3 to będą Wasze przypuszczenia, nie znajdziecie ich w tekście.

 

1.Jakie zadania postawił Twardowski przed Mefistofelesem?
2. Dlaczego diabeł nie poradził sobie z trzecią próbą?

3.Dlaczego Mefistofeles ucieka przed kobietą? Czy ze względu na jej wygląd czy raczej na charakter? Jakie jej cechy mogły wystraszyć wysłannika piekieł?

 

 

Poznaliście dwóch panów Twardowskich, tego z legendy i tego z ballady Adama Mickiewicza. To co łączy obu bohaterów to fakt, że obaj podpisali pakt z diabłem. Do innych celów wykorzystywali moc, którą otrzymali.

 

Polecenie 9

Wyraźcie opinię, który z panów Twardowskich zyskał Waszą sympatię
i dlaczego. Czy Twoim zdaniem dobrze zrobili, podpisując cyrograf? Wypowiedź powinna liczyć przynajmniej 5 zdań.

 

 

Ważnym bohaterem ballady jest Mefistofeles – diabeł. Adam Mickiewicz tak go opisał:

„ Nos jak haczyk, kurzą nogę

I krogulcze ma paznokcie”

 

 

Polecenie 10

Zajmij stanowisko i zbuduj argument z przykładem.

 

Czy diabeł z ballady „Pani Twardowska” jest groźny i przerażający?

 

Poniżej znajdziecie kilka powiedzeń ze słowem „diabeł”.

 

Polecenie 11

Podkreślcie te, które Waszym zdaniem pasują do  ballady Adama Mickiewicza „ Pani Twardowska”.

 

* gdzie diabeł nie może, tam babę pośle
* jak się człowiek spieszy, to się diabeł cieszy
* modli się pod figurą, a diabła ma za skórą
* ni w Boga wierzy, ni się diabła boi
* nie taki diabeł straszny, jak go malują
* Panu Bogu świeczkę i diabłu ogarek
* stoi jak diabeł nad grzeszną duszą
* w kobiecym sercu społem mieszka diabeł z aniołem
* wygląda jak wenecki diabeł
* za babą i diabeł nie trafi
* złego diabli nie wezmą

Marlena Kurkowiak

 

" Powrót taty" Adam Mickiewicz

Temat: Co wydarzyło się na wzgórzu za lasem? „Powrót taty” Adama Mickiewicza.

Cele lekcji:

- znam treść ballady Adama Mickiewicza „Powrót taty”;

- omawiam elementy świata przedstawionego;

- oceniam postawy bohaterów;

- dowiem się, czym wyróżnia się gatunek literacki zwany balladą;

- wiem, co to jest archaizm i retrospekcja;

 

Drodzy Uczniowie, poznacie dzisiaj kolejną balladę Adama Mickiewicza. Przypominam, że w klasie 5 poznaliście balladę „ Pani Twardowska”- historię szlachcica, który podpisał pakt z diabłem, a kiedy ten przyszedł po jego duszę, chytrze pozbył się czarta, każąc mu przez rok mieszkać ze swoją żoną.

Pamiętacie?

Tekst kolejnej ballady znajdziecie w pomarańczowym podręczniku 
na stronach od 108  do 110.   Ballada Adama Mickiewicza może Wam się wydawać trudna w odbiorze.
 Jednym z powodów takiego stanu rzeczy jest język opowieści. Zawiera ona słowa, których dziś już się nie używa.

Nazywamy je  ARCHAIZMAMI. 

 

Polecenie 1

Zapisz w zeszycie: 

 

ARCHAIZM - słowo, które wyszło z użycia lub zmieniło swoje znaczenie (dawne, przestarzałe) 

 

Polecenie 2

Otwórzcie podręcznik na stronie 108 i śledźcie tekst, słuchając go jednocześnie. By posłuchać ballady, skopiujcie poniższy link:

https://www.youtube.com/watch?v=95GUNOKCeDU

Wszystkie archaizmy oznaczone są niebieską gwiazdką i wyjaśnione z prawej lub lewej strony.

Wysłuchaliście ballady, sprawdźmy, jak poradziliście sobie z jej archaicznym językiem.

 

Polecenie 3

Skopiuj link i wykonaj zdanie.

 

https://learningapps.org/display?v=pnjpz5btt20

 

 

Polecenie 4

Na podstawie ballady "Powrót taty" ułóż plan wydarzeń we właściwej kolejności, wpisując numery od 1 do 9.

 

 

Napad zbójców i groźba utraty życia.

 

Spotkanie z ojcem.

 

Wyprawa dzieci za miasto przed cudowny obraz.

 

Nietypowa decyzja.

 

Modlitwa dzieci.

 

Przybycie starszego zbójcy.

 

Pożegnanie i prośba o modlitwę.

 

Opowiadanie herszta.

 

Obawy mamy i rozmowa z dziećmi.

 

Polecenie 5

Zapraszam Was teraz do aplikacji Genial. ly i lekcji przygotowanej przez panią Aleksandrę Stefaniuk. Wykonujcie po kolei wszystkie polecenia.

Aby przejść do lekcji, skopiujcie poniższy link.

 

https://view.genial.ly/5e81bf935384180d8dc4d371/presentation-adam-mickiewicz-powrot-taty

 

Mam nadzieję, że wykonaliście wszystkie zadania z aplikacji Genial.ly.

 

Polecenie 6

Udzielcie wyczerpującej odpowiedzi na 3 poniższe pytania.

 

 

  1.    Co, twoim zdaniem, uratowało życie kupca i jego dzieci?
  2.    Dlaczego, twoim zdaniem, zbójca odstąpił od swoich zamiarów? O czym to świadczy?
  3.    Czy zgadzasz się z opinią, że najstarszy zbójca okazał się człowiekiem o wrażliwym sercu, którego ruszyło sumienie?

 

 

Polecenie 7

Poniżej znajdziecie definicję ballady i  jeszcze raz cechy ballady – gatunku literackiego.  Przepiszcie lub wklejcie je do zeszytu i zapamiętajcie,
w klasie 7 poznamy kolejną balladę.

 

Ballada to gatunek wywodzący się z twórczości ludowej. Fabułę i bohaterów twórcy czerpali głównie z podań ludu. Obok bohaterów realnych często pojawiały się postaci fantastyczne (duchy, widma, rusałki). Tajemniczość, irracjonalizm, dramatyczne wydarzenia  to cechy tego gatunku.

 

CECHY BALLADY

-podział na wersy, strofy,

-nagromadzenie środków stylistycznych takich jak:  epitety, wykrzyknienia,

- nastrój grozy;       

- o zdarzeniach opowiada narrator;

- postacie toczą ze sobą dialogi;

- wywodzi się z twórczości ludowej,

- zawiera pouczenie moralne, czyli wskazówki, jak należy postępować.

 

 

 

Przeczytaliście przed chwilą, że każda ballada zawiera morał.

Jeszcze raz przypomnę, co to jest morał:

Morał to inaczej pouczenie, nauka umoralniająca.

Polecenie 8

Napisz, jaki morał płynie z ballady Adama Mickiewicza „ Powrót taty”.

Polecenie 9

Uważnie przeczytaj poniższe podsumowanie.

            Utwór Adama Mickiewicza pt. „Powrót taty” kończy się szczęśliwie.
Najgroźniejszy ze zbójców – herszt bandy – okazuje się człowiekiem litościwym, puszcza kupca i dzieci wolno. Nikogo nie krzywdzi i nic nie zabiera. Okazuje się, że prośbą i miłością można skruszyć serce nawet najbardziej zatwardziałego rozbójnika. 

 

A tutaj opracowanie tekstu, żeby jeszcze raz przypomnieć sobie, o czym była poznana dzisiaj ballada Adama Mickiewicza „ Powrót taty”. Przeczytajcie je uważnie.

Ballada rozpoczyna się dwoma strofami monologu matki. Mówi ona do dzieci, że ich ojciec nie wraca. Czeka na niego dość długo i martwi się, ponieważ rozlały rzeki, drogi są trudno przejezdne i grasują bandyci. Namawia ich do pójścia za miasto do kapliczki ze świętym obrazem. Tam mają się modlić o szczęśliwy powrót taty. 

Dzieci posłuchały i poszły za miasto. Uklękły pod cudownym obrazkiem
i zaczęły modlitwy, wszystkie, jakie znały. Następnie czytały litanie
z książeczki. W pewnym momencie usłyszały stukot kół i nadjechał wóz. Okazało się, iż to ich ojciec właśnie powraca do domu. Przywitali się bardzo serdecznie. W drodze powrotnej jednak, gdy dzieci szły wraz z ojcem bardzo szczęśliwe, napadli na nich zbóje.

Złodzieje chcieli ich ograbić z całego majątku i zabić. Ojciec dzieci błagał ich, aby zabrali cały majątek, ale darowali im życie. Nie mieli takiego zamiaru, gdy odezwał się ich szef słowami: „Pierwszy bym pałkę strzaskał na twej głowie;/Gdyby nie dziatek pacierze.”. Okazało się, iż bandyci siedzieli wcześniej na wzgórzu i zaczajeni przez kilka dni czekali w ukryciu na swoje potencjalne ofiary. W tym czasie słyszeli błagalne modlitwy do Boga wznoszone przez dzieci, które modliły się w intencji powrotu taty. Szef zbójów rozczulił się tym wydarzeniem, ponieważ sam gdzieś daleko też miał rodzinę i synka. Być może i on modli się za niego?

Akcja kończy się tym, jak zbój puszcza wolno ojca z dziećmi i prosi, aby one czasem pomodliły się za niego, by zmówiły paciorek – modlitwę. Prawdopodobnie ten wielki zbój rozczulił się i zatęsknił do rodziny, odezwały się w nim uczucia.

 

 Marlena Kurkowiak