Temat: Ile prawdy jest w legendzie? Poznajemy historię Piasta Kołdzieja.
Cele lekcji:
- znam treść legendy;
- wymieniam elementy świata przedstawionego;
- porządkuję plan wydarzeń;
- wyszukuję w tekście potrzebne informacje;
- wyrażam opinię;
Drodzy Uczniowie, poznaliście już baśnie i mity, przyszedł czas na legendy.
Na pewno to pojęcie obiło wam się o uszy w klasach 1-3. Poznamy dzisiaj legendę, która próbuje wyjaśnić, skąd wywodzi się dynastia Piastów.
Poznacie dwie wersje tej samej legendy.
Polecenie 1
Skopiujcie link do przeglądarki. Obejrzyjcie i posłuchajcie 1. wersji legendy.
Zajmie Wam to ok. 5 minut.
https://www.youtube.com/watch?v=-FI4B4REh6A
Polecenie 2
Sprawdźmy, czy uważnie śledziliście historię Piasta Kołodzieja i jego rodziny. Skopiujcie link i wykonajcie zadania.
https://learningapps.org/display?v=p31unt68t20
Mam nadzieję, że nie mieliście kłopotów i plan wydarzeń przepisaliście już
do zeszytu. Czas na drugą wersję legendy.
Polecenie 3
Macie do wyboru dwie możliwości zapoznania się z jej treścią.
- 1. W pomarańczowym podręczniku na str. 184 – 187 znajdziecie tekst legendy pt. „Piast” Cecylii Niewiadomskiej, przeczytajcie go.
- 2. Lub posłuchajcie tej samej wersji legendy na youtube, śledząc tekst w podręczniku.
https://www.youtube.com/watch?v=pJYa-7Z-1bg
Polecenie 4.
Ułóżcie plan wydarzeń drugiej wersji legendy. Wystarczy skopiować poniższy link.
https://wordwall.net/resource/951722/polski/piast-plan-wydarze%c5%84
Czas na sprawdzenie, jak u Was z poszukiwaniem informacji w tekście. Zapraszam do podręcznika na str. 184-187.
Polecenie 5
Wykonaj następujące zadania:
- 1. Wypisz z pierwszego akapitu legendy pt. „Piast” cechy charakteru, które przypisano Piastowi Kołodziejowi?
- 2. Czym na co dzień zajmował się Piast Kołodziej?
- 3. Z piątego akapitu wypisz, jakie potrawy znajdą się na stołach podczas uroczystości postrzyżyn?
- 4. Zapisz, jak brzmi polskie przysłowie na temat gościnności. Znajdziesz je w siódmym akapicie.
- 5. Na czym polegał obrzęd postrzyżyn? Dlaczego to było tak ważne wydarzenie?
- 6. Jaki znak uczynili wędrowcy podczas postrzyżyn chłopca?
- 7. W jakim celu zaprowadzono chłopca na cmentarz?
- 8. Dlaczego do domu Piasta Kołodzieja zaczęli przychodzić kmiecie z okolic Kruszwicy?
- 9. Co dziwnego działo się w spiżarni Rzepichy?
- 10. Jaką decyzją podjęli kmiecie w sprawie następcy Popiela, który nie sprawdzał się w roli władcy?
Na pewno pamiętacie, czym jest fikcja literacka. Jeżeli nie, krótkie przypomnienie
Fikcja literacka to wymyślony przez autora świat, w którym mogą zaistnieć bohaterowie, zdarzenia czy miejsca prawdziwe, prawdopodobne
i fantastyczne.
Elementy prawdziwe są rzeczywiste - możemy je sprawdzić, zobaczyć, potwierdzić źródłami np. miejsce akcji jakim jest Warszawa;
Elementy prawdopodobne mogłyby mieć miejsce, możesz je odnaleźć w otaczającym Cię świecie np. spacer po parku;
Elementy fantastyczne są całkiem niemożliwe i z pewnością nie znajdziesz ich w otaczającej Cię rzeczywistości np. latająca miotła .
Polecenie 6
Sprawdźmy, czy potrafisz odróżnić elementy prawdziwe/ prawdopodobne od tych fantastycznych.
Przejdź do kolejnego ćwiczenia. Skopiuj link do przeglądarki.
https://wordwall.net/resource/952001
Wynik ćwiczenia zapisz w tabeli. Aby to zrobić naciśnij ( show answers – pokaż odpowiedzi)
Elementy fantastyczne |
Elementy prawdopodobne, historyczne |
|
|
Przypominam legenda o Piaście próbuje nam wyjaśnić, jakie były początki dynastii Pisatów, którą znacie z lekcji historii, a pierwszym władcą Polski z tej dynastii był książę Mieszko I.
Polecenie 7.
Czego, Waszym zdaniem, może nas nauczyć legenda o Piaście Kołodzieju. Twoja wypowiedź powinna liczyć najmniej 5 zdań.
DLA CHĘTNYCH
Zapraszam do wykonania QUIZU ze znajomości treści legendy.
https://wordwall.net/resource/952079/polski/piast-ko%c5%82odziej
Dziękuję za pracę na dzisiejszej lekcji
Marlena Kurkowiak