Temat: Ile prawdy jest w legendzie? Poznajemy historię Piasta Kołdzieja.

Cele lekcji:

- znam treść legendy;

- wymieniam elementy świata przedstawionego;

- porządkuję plan wydarzeń;

- wyszukuję w tekście potrzebne informacje;

- wyrażam opinię;

 

Drodzy Uczniowie, poznaliście już baśnie i mity, przyszedł czas na legendy.

Na pewno to pojęcie obiło wam się o uszy w klasach 1-3. Poznamy dzisiaj legendę, która próbuje wyjaśnić, skąd wywodzi się dynastia Piastów.

Poznacie dwie wersje tej samej legendy.

Polecenie 1

Skopiujcie link do przeglądarki. Obejrzyjcie i posłuchajcie 1. wersji legendy.

Zajmie Wam to ok. 5 minut.

https://www.youtube.com/watch?v=-FI4B4REh6A

Polecenie 2

Sprawdźmy, czy uważnie śledziliście historię Piasta Kołodzieja i jego rodziny. Skopiujcie link i wykonajcie zadania.

https://learningapps.org/display?v=p31unt68t20

Mam nadzieję, że  nie mieliście kłopotów i plan wydarzeń przepisaliście już
do zeszytu. Czas na drugą wersję legendy.

Polecenie 3

Macie do wyboru dwie możliwości zapoznania się z jej treścią.

  1. 1.     W pomarańczowym podręczniku na str. 184 – 187 znajdziecie tekst legendy pt. „Piast” Cecylii Niewiadomskiej, przeczytajcie go.
  2. 2.     Lub posłuchajcie tej samej wersji legendy na youtube, śledząc tekst w podręczniku.

 

https://www.youtube.com/watch?v=pJYa-7Z-1bg

Polecenie 4.

Ułóżcie plan wydarzeń drugiej wersji legendy. Wystarczy skopiować poniższy link.

https://wordwall.net/resource/951722/polski/piast-plan-wydarze%c5%84

Czas na sprawdzenie, jak u Was z poszukiwaniem  informacji w tekście. Zapraszam do podręcznika na str. 184-187.

Polecenie 5

Wykonaj następujące zadania:

  1. 1.     Wypisz z pierwszego akapitu legendy pt. „Piast” cechy charakteru, które przypisano Piastowi Kołodziejowi?
  2. 2.     Czym na co dzień zajmował się Piast Kołodziej?
  3. 3.     Z piątego akapitu wypisz, jakie potrawy znajdą się na stołach podczas uroczystości postrzyżyn?
  4. 4.     Zapisz, jak brzmi polskie przysłowie na temat gościnności. Znajdziesz je w siódmym akapicie.
  5. 5.     Na czym polegał obrzęd postrzyżyn? Dlaczego to było tak ważne wydarzenie?
  6. 6.     Jaki znak uczynili wędrowcy podczas postrzyżyn chłopca?
  7. 7.     W jakim celu zaprowadzono chłopca na cmentarz?
  8. 8.     Dlaczego do domu Piasta Kołodzieja zaczęli przychodzić kmiecie z okolic Kruszwicy?
  9. 9.     Co dziwnego działo się w spiżarni Rzepichy?
  10. 10.                       Jaką decyzją podjęli kmiecie w sprawie następcy Popiela, który nie sprawdzał się w roli władcy?

 Na pewno pamiętacie, czym jest fikcja literacka. Jeżeli nie, krótkie przypomnienie

 

Fikcja literacka to wymyślony przez autora świat, w którym mogą zaistnieć bohaterowie, zdarzenia czy miejsca prawdziwe, prawdopodobne 

i fantastyczne. 


Elementy prawdziwe są rzeczywiste - możemy je sprawdzić, zobaczyć, potwierdzić źródłami np. miejsce akcji jakim jest  Warszawa;

Elementy prawdopodobne mogłyby mieć miejsce, możesz je odnaleźć w otaczającym Cię świecie np. spacer po parku;

Elementy fantastyczne są całkiem niemożliwe i z pewnością nie znajdziesz ich w otaczającej Cię rzeczywistości np. latająca miotła .

 

Polecenie 6

Sprawdźmy, czy potrafisz odróżnić elementy prawdziwe/ prawdopodobne od tych fantastycznych. 

Przejdź do kolejnego ćwiczenia. Skopiuj link do przeglądarki.

https://wordwall.net/resource/952001

 

Wynik ćwiczenia zapisz w tabeli. Aby to zrobić naciśnij ( show answers – pokaż odpowiedzi)

 

 

Elementy fantastyczne

Elementy prawdopodobne, historyczne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przypominam legenda o Piaście próbuje nam wyjaśnić, jakie były początki  dynastii Pisatów, którą znacie z lekcji historii, a pierwszym władcą Polski z tej dynastii był książę Mieszko I.

Polecenie 7.

Czego, Waszym zdaniem, może nas nauczyć legenda o Piaście Kołodzieju. Twoja wypowiedź powinna liczyć najmniej 5 zdań.

DLA CHĘTNYCH

Zapraszam do wykonania QUIZU ze znajomości treści legendy.

https://wordwall.net/resource/952079/polski/piast-ko%c5%82odziej 

Dziękuję za pracę na dzisiejszej lekcji

Marlena Kurkowiak