Temat: Pójdź po rozum do głowy, za słownikiem frazeologicznym zacznij rozmowy.

 

 

- wiem co to jest słownik frazeologiczny, znam budowę hasła słownikowego;

- potrafię wyjaśnić, czym są związki frazeologiczne;

- wskazuję w zdaniach związki frazeologiczne i potrafię objaśnić ich znaczenie;

- bawię się w escape room;

 

 

Drodzy Uczniowie, na poprzedniej lekcji dowiedzieliście się, co to są frazeologizmy ( związki frazeologiczne). Wiecie także, że mamy dwa rodzaje związków – łączliwe i stałe ( idiomy). W stałych nie wolno nam wymienić żadnego słowa, bo popełniamy wtedy błąd frazeologiczny.

Dzisiaj poznacie bliżej słownik frazeologiczny, który pomoże Wam uniknąć błędów, a jeżeli często będziecie do niego zaglądać wzbogacicie swoje słownictwo

 

 

Polecenie 1

Przeczytajcie uważnie. Przepiszcie lub wklejcie do zeszytu.

 

CO ZNAJDZIEMY W SŁOWNIKU FRAZEOLOGICZNYM?

 

Słownik frazeologiczny

zawiera objaśnienia związków frazeologicznych, w tym również przysłów
i powiedzeń. Pozwala on upewnić się, czy dobrze rozumiesz znaczenie danego związku i czy używasz go poprawnie.

Wyjaśnienia związków frazeologicznych znajdują się pod hasłami ułożonymi alfabetycznie. Hasłem jest wyraz, który wchodzi w skład frazeologizmu, zwykle rzeczownik, czasownik lub przymiotnik.

 

 

JAK ZBUDOWANE JEST HASŁO W SŁOWNIKU FRAZEOLOGICZNYM?

Budowa hasła słownikowego

- Hasło: niebo

- związek frazeologiczny: być w siódmym niebie

- objaśnienie znaczenia związku: <> : Byłem w siódmym niebie, wreszcie coś ruszy! Radowałem się na myśl, że nareszcie uruchomię badania!

- kolejny związek, który zawiera hasłowy wyraz: 2. Być zawieszonym, pozostawać, tkwić między niebem a ziemią <>

- przykład użycia: (...)nie mogę niczego zacząć z tą budową(…) jestem zawieszony między niebem a ziemią, urzędnicy nie spieszą się z decyzją.

 

Wielki słownik frazeologiczny PWN z przysłowiami, Warszawa 2009

 

 Polecenie 2

Zajrzyjcie do podręcznika na str. 159 i wykonajcie ćw. 2/159

 

PRZYPOMINAM

ZWIĄZEK FRAZEOLOGICZNY- utrwalone w języku połączenie wyrazów o stałym, przenośnym znaczeniu, które nie wynika ze znaczeń tworzących go słów.

Polecenie 3

Zajrzyj do zielonych ćwiczeń i wykonaj następujące ćwiczenia:

Ćw. 1/ str. 47

Ćw. 3/ str. 47

Ćw. 7/ str. 49

Polecenie 4

Zapraszam do przejścia escape roomu.

Co ta takiego ESCAPE ROOM? ( dla tych którzy się nie spotkali z tym pojęciem)

Pokój ucieczki, także jako pokój zagadek) – forma rozrywki umysłowej,
w której grupa osób w ograniczonym czasie rozwiązuje różne zagadki, ażeby znaleźć klucz do wyjścia. Często utrzymany w klimacie horroru lub zadania kryminalnego do rozwikłania. Są  też escape roomy osadzone w realiach filmów, gier komputerowych czy też bajek.

Uwaga! Jest 10 misji, uwaga ( będziecie mieli kłopot z misją 5 – nie można zrobić QUIZU) Zbierzcie zatem kody wszystkich pozostałych misji, czyli 1,2,3,4,6,7,8,9,10. Kto wyśle 9 prawidłowych numerów, otrzyma ocenę 5.

https://view.genial.ly/5e9b3e50b65e370dac7490cb/interactive-image-escape-room-frazeologizmy-copy

 

DLA CHĘTNYCH

 

Poszukaj  dwóch związków frazeologicznych z wybranym przez ciebie hasłem, np. ząb, szkoła. Wykonaj humorystyczne rysunki ukazujące dosłowne znaczenie tych sformułowań.

 

 

Dziękuję za pracę podczas dzisiejszej lekcji, mam nadzieję, że dobrze się bawiliście

Marlena Kurkowiak