Regulamin szkolnej odznaki Izabela w kategorii biologiczno- przyrodniczej

„ Biologia nauką o życiu”

 

I. Opiekunowie kategorii: Agata Michalska, Joanna Krzyżanowska – Szymańska.

 

II. Cel główny: Rozwijanie zainteresowań naukami biologicznymi.

 

III. Cele szczegółowe:

a. odkrywanie tajemnic biologicznych poprzez obserwacje i doświadczenia przyrodnicze,

b. doskonalenie umiejętności wyszukiwania informacji i korzystania z różnorodnych źródeł wiedzy biologicznej,

c. kształtowanie postaw w kategoriach profilaktyki zdrowia i ochrony środowiska przyrodniczego.

 

IV.  Warunki i zasady ubiegania się o zdobycie odznaki.

 

Warunkiem zdobycia odznaki Izabeli jest wykonanie i udokumentowanie wykonania jednego                 z proponowanych zadań.  Poniżej propozycje zadań:

 

1. Przeprowadzenie obserwacji lub prostego doświadczenia biologicznego możliwego do wykonania w warunkach domowych ( np. : obserwacje wzrostu rośliny zielnej- od nasiona do siewki; doświadczenie badające wpływ różnych czynników środowiskowych na wzrost i rozwój roślin; doświadczenia wyjaśniające zjawiska przyrodnicze np.: powstawanie tęczy),

2. Ułożenie tygodniowego zbilansowanego jadłospisu nastolatka z uwzględnieniem dziennego zapotrzebowania energetycznego.

3. Wykonanie modelu narządu lub układu narządów.

4. Wykonanie zielnika złożonego z 10 gatunków liści drzew lub 10 gatunków roślin zielnych.

5. Opracowanie kodeksu działań ukierunkowanych na ochronę środowiska: oszczędzanie zasobów- woda, energia; zmniejszenie śladu węglowego; wtórne wykorzystanie surowców.

 

Uczeń może wykonać zadanie zgodne z tematyką własnego pomysłu po uzgodnieniu z nauczycielem szczegółów działań.

 

Każda obserwacja powinna zawierać odpowiedni sposób udokumentowania w postaci karty obserwacji- rysunek, zdjęcia, opis.

 

Każde doświadczenie powinno posiadać kartę doświadczenia zawierającą:

1. Temat, określenie problemu badawczego.

2. Hipotezę

3. Potrzebne materiały

4. Przebieg doświadczenia

5. Zapis obserwacji

6. Wynik

7. Wnioski

 

V. Sposoby monitorowania i dokumentowania przebiegu pracy oraz terminy konsultacji.

 

Podczas wykonywania wybranego zadania uczeń zobowiązany jest do systematycznego prezentowania swoich działań i dokumentacji postępów pracy ( 3 konsultacje u wybranego opiekuna).

Ostatecznym terminem zakończenia działań i przedstawienia pracy nauczycielowi- opiekunowi jest koniec kwietnia. Terminowość wykonania i oddania pracy jest niezbędnym elementem pozwalającym na zaliczenie zadania.

 

W przypadku pytań i wątpliwości uczeń może zawsze zwrócić się o pomoc do nauczyciela-opiekuna kategorii.