Regulamin szkolnej odznaki Izabela w kategorii biologiczno- przyrodniczej
„ Biologia nauką o życiu”
I. Opiekunowie kategorii: Agata Michalska, Joanna Krzyżanowska – Szymańska.
II. Cel główny: Rozwijanie zainteresowań naukami biologicznymi.
III. Cele szczegółowe:
a. odkrywanie tajemnic biologicznych poprzez obserwacje i doświadczenia przyrodnicze,
b. doskonalenie umiejętności wyszukiwania informacji i korzystania z różnorodnych źródeł wiedzy biologicznej,
c. kształtowanie postaw w kategoriach profilaktyki zdrowia i ochrony środowiska przyrodniczego.
IV. Warunki i zasady ubiegania się o zdobycie odznaki.
Warunkiem zdobycia odznaki Izabeli jest wykonanie i udokumentowanie wykonania jednego z proponowanych zadań. Poniżej propozycje zadań:
1. Przeprowadzenie obserwacji lub prostego doświadczenia biologicznego możliwego do wykonania w warunkach domowych ( np. : obserwacje wzrostu rośliny zielnej- od nasiona do siewki; doświadczenie badające wpływ różnych czynników środowiskowych na wzrost i rozwój roślin; doświadczenia wyjaśniające zjawiska przyrodnicze np.: powstawanie tęczy),
2. Ułożenie tygodniowego zbilansowanego jadłospisu nastolatka z uwzględnieniem dziennego zapotrzebowania energetycznego.
3. Wykonanie modelu narządu lub układu narządów.
4. Wykonanie zielnika złożonego z 10 gatunków liści drzew lub 10 gatunków roślin zielnych.
5. Opracowanie kodeksu działań ukierunkowanych na ochronę środowiska: oszczędzanie zasobów- woda, energia; zmniejszenie śladu węglowego; wtórne wykorzystanie surowców.
Uczeń może wykonać zadanie zgodne z tematyką własnego pomysłu po uzgodnieniu z nauczycielem szczegółów działań.
Każda obserwacja powinna zawierać odpowiedni sposób udokumentowania w postaci karty obserwacji- rysunek, zdjęcia, opis.
Każde doświadczenie powinno posiadać kartę doświadczenia zawierającą:
1. Temat, określenie problemu badawczego.
2. Hipotezę
3. Potrzebne materiały
4. Przebieg doświadczenia
5. Zapis obserwacji
6. Wynik
7. Wnioski
V. Sposoby monitorowania i dokumentowania przebiegu pracy oraz terminy konsultacji.
Podczas wykonywania wybranego zadania uczeń zobowiązany jest do systematycznego prezentowania swoich działań i dokumentacji postępów pracy ( 3 konsultacje u wybranego opiekuna).
Ostatecznym terminem zakończenia działań i przedstawienia pracy nauczycielowi- opiekunowi jest koniec kwietnia. Terminowość wykonania i oddania pracy jest niezbędnym elementem pozwalającym na zaliczenie zadania.
W przypadku pytań i wątpliwości uczeń może zawsze zwrócić się o pomoc do nauczyciela-opiekuna kategorii.