Temat:  Bardzo ważna sprawa, rozmawiamy o naszych prawach.

 

Cele:

 - znam podstawowe zapisy Konwencji o prawach dziecka,

 - mam świadomość przysługujących  mi praw,

 - wiem, że są kraje gdzie prawa dziecka nie są respektowane,

 - rozumiem potrzebę reagowania w sytuacji łamania praw dziecka i wiem, gdzie można się zwrócić, by uzyskać pomoc.

 

Metody pracy: pogadanka, dyskusja, burza mózgów

 

  1. Zapoznanie uczniów z informacjami dot. Konwencji o Prawach Dziecka i Prawami Dziecka

 

https://www.youtube.com/watch?v=ruxHXFLpgck

  1.  Wysłuchanie piosenki

Piosenka o prawach dziecka

Słowa i muzyka: Jerzy Kobyliński

 

https://www.youtube.com/watch?v=SJgGFpxh6kY

 

 

Mam prawo żyć

Mam prawo być sobą

Czuć się bezpiecznie, wolną być osobą.

Mam prawo kochać i kochanym być

Nie można mnie krzywdzić, poniżać i bić.

Dziecka prawa poważna sprawa

Dziecka prawa to nie zabawa

Mogę się śmiać

Może się dziać pięknie

Pragnę być zdrowy, rosnąć w swoim tempie.

Mam prawo wybrać sam przyjaciół swych

Nie można mnie zmuszać do uczynków złych.

Mam prawo śnić

Mam prawo być inny

Mogę być słabszy lecz nie czuć się winny.

Mam prawo śpiewać głośno kiedy chcę

Mam prawo płakać cicho, gdy mi źle.

 

 

  1. Podział klasy na grupy. Uczniowie wspólnie analizują treść wiersza M. Brykczyńskiego:  „ Prawa Dziecka”, zapisują na kartkach prawa, o których ich zdaniem mówi autor wiersza, który został wyświetlony na tablicy

 

 

M. Brykczyński „Prawa Dziecka”

 

Niech się wreszcie każdy dowie

I rozpowie w świecie całym,

Że dziecko to także człowiek,

Tyle, że jeszcze mały.

Dlatego ludzie uczeni,

Którym za to należą się brawa,

Chcąc wielu dzieci los odmienić,

Stworzyli dla nich mądre prawa.

Więc je na co dzień i od święta

Spróbujcie dobrze zapamiętać:

 

 

 

  • · Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,

A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.

  • ·Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi

I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić

  • ·Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić wyzywać,

I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.

  • ·Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,

Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.
· Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,

Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

  • ·Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,

A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się tu w wiersze poukładały,

Prawa dla dzieci na całym świecie,

Byście w potrzebie z nich korzystały

Najlepiej jak umiecie.

 

  1. W celu utrwalenia wiadomości o prawach dziecka, gra w milionerów

https://learningapps.org/4319026

 

Dopasowanie rysunku do podpisu:

https://learningapps.org/8359873

 

https://learningapps.org/6121143

Podsumowanie:

Jeżeli ktoś naruszył Twoje Prawa, powinieneś to zgłosić.

Najlepiej porozmawiaj z rodzicami, szkolnym pedagogiem lub wychowawcą. Jeżeli nie chcesz, aby ktoś dowiedział się o Twoich problemach, możesz zadzwonić i anonimowo porozmawiać z kimś, kto Ci pomoże.

Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka to telefon skierowany do wszystkich dzieci, które potrzebują pomocy.

Jeśli zadzwonisz pod ten numer, będziesz mógł/mogła porozmawiać ze specjalistą, który postara Ci się pomóc.

Numer 0800121212 jest bez płatny, jeśli dzwonisz z telefonu

stacjonarnego.

Telefon działa od poniedziałku do piątku w godzinach 8:15-20:00*.

 

Jolanta Nowak